Pyramidspel för välgörenhet

Alldeles nyss, när jag stod och väntade på familjens middag i kassan på Max, noterade jag att det vid varje kassa fanns en insamlingsbössa. På bössorna stod det tydligt att insamlade medel gick till en välgörenhetsorganisation (kommer tyvärr inte ihåg vilken) som arbetade i Syrien. Det som fick mig att börja fundera lite var Max generösa erbjudande att för varje krona som de samlar in via bössorna så skulle de själva skänka en krona till samma välgörenhet. Effektiv dubblering av pengarna alltså.

Jag är troligen inte först med min fundering, men så här gick den:

Till att börja med ifrågasatte jag varför jag som privatperson ens ska överväga att skänka mina pengar direkt till [namn på valfri välgörenhetsorganisation], när jag genom att ge dem via till exempel Max ju enkelt dubblerar min egen gåva. När jag tänkt den tanken slog det mig att Max ju knappast borde vara ensamma om att dubbla insamlade medel på det här sättet. Ett raskt tankesprång senare landade jag i ett riktigt pyramidspel: vad skulle hända om Max – istället för att ge de insamlade pengarna plus sin egen insats till välgörenhetsorganisationen – skänkte hela klabbet vidare till ett annat företag som lovat agera på samma sätt? Vips har summan fyrdubblats! Företag #2 är ju sedan inte dummare än att de googlar lite och hittar ett annat bolag: tjohej, åtta gånger ursprungsbeloppet! Och allt för en god sak.

Jag kan se framför mig hur diverse marknadsavdelningar börjar snegla nervöst på konkurrenterna nu. Ingen vill väl vara sist på den här bollen?

Vem vågar börja?


P.S. Jag har självklart helt bortsett från risken att inget företag någonsin mer skulle våga erbjuda något sånt här igen. Den här bloggposten skulle inte bli lika intressant då. D.S.

Publicerat av

Per

Fritänkande populärkulturell nörd. Feminist och familjefar. Fascineras av frontend, begrundar backend. Kodar lite, läser mycket. Bloggen har blandat innehåll, och alla åsikter är mina egna.

Har du något att säga? Säg det till min feja!