Tänk om vi var våra titlar igen

Det här inlägget är inspirerat av den trevliga danska tv-serien ”Badhotellet”, vars fjärde säsong nyss gick på TV4Play. Serien utspelar sig på 30-talet i och kring ett badhotell på en sanddyn i Danmark. Gästerna är övervägande överklass som tillbringar ett par sommarveckor i rustik lyx, ständigt uppassade av personalen. Det jag reagerat på, och som lett till det här inlägget, är hur mycket titlar betydde förr i tiden i samtal med andra människor. Som i det här fallet mellan gästerna på badhotellet. Det är ”kanslichefen” hit och ”fabriksägaren” dit. Då tänkte jag: tänk om vi skulle prata så med varandra idag?

En vanlig dag i korridoren på jobbet

— Tjena fru art director, hur är läget?
— Jotack, fröken key account manager, jag kan inte klaga. Fint väder!
— Verkligen! Har ni hört att unge herr kontorskoordinatorn har börjat dejta herr innesäljare med specialansvar för nyrekrytering?
— Nä, det har jag helt missat! Vilken grej!
— Jomenvisst! Och unga fröken head of marketing analysis and search engine optimization sa till mig att de är så söta. Från det ena till det andra: ska du på mötet med fru verkställande direktör och herr finanschef?
— Nja, jag tänkte köra friskvårdstimme då, så det är lite schemakrock.
— Jaha, hänger du på herrarna arbetsmiljöansvarig och information security executive officer då?
— Ja, precis. Det blir svettigt.
— Mm, ha så trevligt då. Oj, där kommer fru content protection and regulation officer, henne måste jag fånga. Vi hörs!
— Yes!

Lite uppfriskande vore det allt att behöva ha stenkoll på omvärldens LinkedIn-konton. Fast mest stressigt.

Publicerat av

Per

Fritänkande populärkulturell nörd. Feminist och familjefar. Fascineras av frontend, begrundar backend. Kodar lite, läser mycket. Bloggen har blandat innehåll, och alla åsikter är mina egna.

Har du något att säga? Säg det till min feja!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.